26°C 
اوقات شرعی
  • پنج شنبه،05 مرداد 1396
  • ورود
 
       
      • تاریخچه مرکز کنترل ترافیک

        آغاز به کار در مهرماه 1379

        • اجرای طرح مطالعات برنامه ریزی و توسعه مرکز کنترل ترافیک مشهد و سامانه‌های هوشمند حمل و نقل (ITS) با تأکید بر سامانه‌های مدیریت ترافیک پیشرفته (ATMS) توسط پارک علم و فناوری خراسان بعنوان مشاور و نظارت عالی دانشگاه فردوسی مشهد
        • نتیجه تحقیقات : 26 جلد گزارش
        • آغاز پیاده سازی و اجرای طرحهای پیش بینی شده از سال 1383

        رسالت و اهداف مرکز کنترل ترافیک

        رسالت :

        کاهش تأخیرها، آلودگی ها و مصرف سوخت استفاده کنندگان از سامانه حمل و نقل به روشی امن و از طریق عملکرد

        هماهنگ سازمانهای دولتی و خصوصی.

        اهداف :
        • کاهش تأخیرها
        • افزایش ایمنی
        • بهبود در قابلیت جمع آوری و انتشار اطلاعات ترافیکی
        • افزایش اطلاعات کاربران (زائرین و مجاورین)
        • مدیریت لحظه ای ترافیک
        • هماهنگی بین سازمان های مربوطه
        • شناسایی نقاط حادثه خیز
        • مدیریت بحران
        اجزاء مرکز کنترل ترافیک عبارتند از:
        1- سامانه زیرساخت مخابراتی
        2- سامانه هوشمند کنترل ترافیک
        3- سامانه نظارت و جمع آوری اطلاعات
        4- سامانه اطلاع رسانی

        1 ) سامانه زیرساخت مخابراتی
        در حال حاضر برای داده های کنترلی بین سیستمهای فرماندهی تقاطع ها و مرکز کنترل از خطوط Leased استفاده می شود. تصاویر دوربینهای نظارت تصویری نیز با دو روش انتقال بی سیم و استفاده از خطوط DSL مخابرات به مرکز کنترل ترافیک منتقل می شوند. انتقال اطلاعات تابلوهای VMS نیز با استفاده از خطوط تلفن و Leased صورت می پذیرد.
        با توجه به مزایای استفاده از فیبر نوری، مرکز کنترل ترافیک با هماهنگی ارگانهای ذیربط و در آینده ای نزدیک از سیستم انتقال تصاویر و داده ها برپایه فیبر نوریاستفاده خواهد نمود.
        مزایای استفاده از فیبر نوری :
        • انتقال بدون خطا در مسیرهای طولانی
        • پهنای باند بالا برای انتقال تصاویر و حجم زیاد اطلاعات
        • سهولت نصب و عیب یابی
        • منفعت اقتصادی درازمدت (وزن کم، ظرفیت بالای انتقال اطلاعات در فواصل طولانی و قابلیت اطمینان بیشتر)
        بر اساس مطالعات توسعه مرکز کنترل ترافیک، برای تحت پوشش قرار دادن دوربینهای نظارت تصویری و انتقال تصاویر به شهرداری مرکز و سازمانهای وابسته و سایر ارگانهای متقاضی، به  120 کیلومتر شبکه فیبرنوری نیاز است.

        2) سامانه هوشمند کنترل ترافیک (SCATS)
        • این سیستم اولین بار در سال 1969 در شهر سیدنی استرالیا جهت کنترل مرکزی تقاطعهای این شهر مورد استفاده قرار گرفت.

        • تاکنون در 150شهر و بیش از 34350 تقاطع مهم در سطح دنیا نصب شده است.

        • مهمترین قابلیت : عکس العمل لحظه‌ای و کاملاً تطبیقی در مقابل تغییرات ترافیکی هر تقاطع با در نظر گرفتن ترافیک شریانهای مرتبط به آن از این سیستم می توان در چهار حالت زیر استفاده کرد:
        1- کنترل مرکزی
        2- حالت تطبیقی
        3- حالت مجزا
        4- حالت چشمک زن

        قابلیتهای سیستم هوشمند :

        1- کنترل هوشمند هر تقاطع بر پایه میزان ترافیک آن تقاطع
        2- ایجاد موج سبز برای تقاطع های متوالی
        3- امکان نظارت بر عملکرد و تجهیزات تقاطع و ارائه گزارش
        4- آمارگیری از حجم ترافیک، میزان خرابی دستگاه ها و ...
        سیستم اولویت دهی به خودروهای اورژانس (EVP : Emergency Vehicle Priority) :





        1- ارسال تقاضای عبور از تقاطع توسط خودرو (اورژانس، آتش نشانی و ...)

        2- تشخیص درخواست توسط تشخیص دهنده و ارسال آن به کنترلر تقاطع

        3- اجرای تقاضای رسیده توسط کنترلر
        4- سبز شدن مسیر خودرو متقاضی و عبور خودرو بدون معطل شدن بخاطر ترافیک

         

         

         

         

         

         

         


         

         

         

        نتیجه مطالعات قبل و بعد در خصوص اثر بکارگیری سیستمهای هوشمند در بهبود وضعیت ترافیکی در سه تقاطع (آمار زیر، برای 85000 خودرو و در بازه زمانی24 ساعت است.)

        مسیر شاخص مورد ارزیابی

        بلوار فردوسی بلوار جمهوری بلوار سجاد
        درصد بهبود میانگین زمان سفر در یک ساعت 10.5 - 10.6 - 12.5 -

        درصد میانگین زمان تاخیر در یک ساعت

        6 - 12.7 - 9.1 -
        میزان کاهش مصرف سوخت در یک روز اوج ترافیک 1300 لیتر 2900 لیتر 1200 لیتر
        میانگین درصد کاهش آلودگی هوا 7 11.6 14

         

        3) سامانه نظارت و جمع آوری اطلاعات

        • سامانه نظارت تصویری مستمر
        • سامانه ضبط تصاویر دیجیتال
        • سامانه ثبت، نگهداری و بازیابی اطلاعات
        • سامانه سنجش آلودگی هوا
        • سامانه خودکار ثبت تخلفات

        مأموریتهای سامانه نظارت تصویری :
        • گردآوری اطلاعات ترافیکی
        • اعمال قانون
        • مدیریت تصادف و بحران
        • اطلاع رسانی عمومی

        سامانه خودکار ثبت تخلفات

        دوربین چراغ قرمز و سرعت غیر مجاز، تردد در محدوده طرح ترافیک و تردد در خط ویژه اتوبوس و توقف روی خط عابر، وسایلی هوشمند جهت تشخیص خودکار تخلف عبور از چراغ قرمز و سرعت غیرمجاز هستند.

        اهداف بکارگیری این سیستمها عبارتند از:
        • ارتقاء سطح فرهنگ ترافیکی مردم و جلوگیری از تخلفات
        •جلوگیری از بروز تصادفات با خسارات مالی و جانی در سطح شهر
        • عدم امکان استفاده از نیروی پلیس بصورت 24 ساعته برای کنترل تقاطع ها
         
        طرز کار :
        • شناسایی خودرو متخلف با استفاده از حسگرهای راداری یا مادون قرمز.
        • عکس برداری از پلاک.
        • انتقال عکس های برداشته شده به مرکز کنترل ترافیک.
        • صدور برگه جریمه به همراه عکس و ارسال آن به آدرس مالک خودر.

         

        4) سامانه اطلاع رسانی

        اهداف:

        • جلوگیری از وقفه های ترافیکی
        • آگاهی از تغییرات شرایط ترافیکی و مقررات مقطعی عبور و مرور
        • اطلاع رسانی برای انتخاب مسیر مناسب
        • ارتقاء سطح فرهنگ ترافیکی شهروندان

         

        در حال حاضر اطلاعات ترافیکی از طریق شبکه رادیو استانی، SMS و تابلوهای پیام نمای نصب شده در سطح شهر، به اطلاع شهروندان می رسد.
        تعداد بازدید :580
        نام:
        پست الکترونیک:
        شرح نظر: