19°C 
اوقات شرعی
  • چهارشنبه،28 شهریور 1397
  • ورود
 
       
      •   بخشهای خبری  
      •  
        منبع خبر : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد
        تعداد بازدید: 134
        کد: 153895
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
        خط‌کشی 40 تقاطع مهم و پرتردد سطح شهر پررنگ می‌شود؛

        روسفیدی رانندگان مشهدی در توقف پشت خط سفید عابران پیاده

        توجه به خط کشی معابر از اصول اولیه و بدیهی زندگی در شهر و حرکت بین خطوط و در واقع الفبای رانندگی است. این خط کشی‌ها به منظور هدایت خودروها به حرکت بین خطوط و رعایت حقوق عابران در گذرگاه‌های عابر پیاده نقش مهمی در هدایت جریان آمد و شد وکاهش ترافیک ایفا می‌کند.
        روسفیدی رانندگان مشهدی در توقف پشت خط سفید عابران پیاده

        «چهارراه خیام، راه‌آهن، تقاطع حسابی و اندیشه، چهارراه راضی، چهارراه شهدا، عشرت‌آباد، زرینه و ده‌ها خیابان و چهارراه دیگر خط کشی توقف پشت حریم عابر پیاده ندارد یا این خط کشی‌های آنچنان کمرنگ شده که باید چشم مسلح داشت تا آن را دید! آن وقت تابلو توقف پشت خط ایست هم می‌زنند و جریمه هم می‌کنند! حداقل اول برادری خود را ثابت کرده و خط کشی کنند، بعد جریمه نمایند!»
        به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد مقدس، خط کشی‌های عابر پیاده از مهم‌ترین علائم ترافیکی شهر هستند که هر روز بسیاری از ما - چه سواره و چه پیاده - از روی آن‌ها رد می‌شویم. اما این خط‌کشی‌ها از سوی برخی از شهروندان آنچنان که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد. این در حالی است که خط‌کشی معابر مهم‌ترین علائم افقی ترافیکی شهر محسوب می‌شوند که هدف از ترسیم آن‌ها آگاهی دادن به رانندگان و عابران پیاده و انضباط بخشیدن به تردد سواره‌ها و پیاده‌هاست.
        توجه به خط کشی معابر از اصول اولیه و بدیهی زندگی در شهر و حرکت بین خطوط و در واقع الفبای رانندگی است. این خط کشی‌ها به منظور هدایت خودروها به حرکت بین خطوط و رعایت حقوق عابران در گذرگاه‌های عابر پیاده نقش مهمی در هدایت جریان آمد و شد وکاهش ترافیک ایفا می‌کند.
        هر یک از خط کشی‌ها و نوشتارهایی که بر کف معابر شهری نقش بسته‌اند، پیام‌های متفاوتی برای هر یک از کاربران ترافیک اعم از سواره‌ها و پیاده‌ها در بر دارند که باید از سوی آنها به دقت مورد توجه قرار گیرند. اما بسیاری از عابران پیاده و رانندگان به خط‌های سفید و رنگی و مفاهیم آن‌ها توجهی نمی‌کنند و برخی رانندگان و عابران نیز اساساً مفهوم این خطوط را نمی‌دانند! متأسفانه بسیاری از رانندگان هنگام قرمز شدن چراغ راهنما حریم گذرگاه عابر پیاده را رعایت نمی‌کنند و به جای توقف پشت خط درست بر روی محل عبور عابران می‌ایستند که این مسأله سبب می‌شود عابران برای تردد از سطح خیابان دچار مشکل شوند و در واقع بخش قابل توجهی از زمانی که برای عبور عابران در نظر گرفته شده تلف شود. این در حالی است که اگر رانندگان خود را موظف بدانند که پشت خط توقف کنند و عابران نیز تنها در زمانی که چراغ برایشان سبز است از عرض خیابان گذر کنند، کمترین زمان ممکن پشت چراغ قرمز متوقف می‌مانند.
        لایی کشیدن‌ها، علت جرم گیری و محو شدن خطوط سفید
        در این رابطه، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به موضوع کمرنگ شدن خط‌کشی‌های سفید سطح خیابان، در گفتگو با خبرنگار ما بیان می‌کند: بخشی از دلیل غیرقابل رویت بودن خط‌کشی‌ها ناشی از عدم ارتقاء فرهنگ ترافیک و رانندگی نکردن افراد بین خطوط است. اگر رانندگان بین خطوط حرکت کنند، جرم گیری خطوط در حد مشخصی کاهش می‌یابد.
        هادی عطارزاده با بیان اینکه مشهد دارای آب و هوای گرم و خشک است، توضیح می‌دهد: همین امر سبب می‌شود میزان بارندگی در مشهد زیاد نباشد و شستشوی خیابان‌های شهر در فواصل زمانی زیاد صورت گیرد. گرچه که شستشوی دستی خیابان‌های شهری به وسعت مشهد نیز امکان پذیر نیست و هزینه‌بر است.
        وی ادامه می‌دهد: چه اینکه یک خیابان را به صورت پایلوت شستشو کردیم، اما نیم ساعت بعد به دلیل حرکت نکردن خودروها در بین خطوط، دوباره وضع به حالت قبل بازگشت.
        اعمال قانون و توقف پشت حریم عابران پیاده
        مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه عمده تقاطع‌های حادثه‌خیز شهر به دوربین ثبت تخلف مجهز شده، می‌افزاید: به همین منظور نیز تکمیل خط کشی ایست خودروها در پشت چراغ قرمز در برنامه کاری قرار دارد.
        عطارزاده خاطرنشان می‌کند: بر این اساس تلاش می‌شود عملیات خط کشی توقف پشت حریم عابر پیاده طی سال جاری برای حداکثر 40 تقاطع سطح شهر صورت گیرد.
        وی با اشاره به مهم‌ترین تقاطع‌های یاد شده، می‌گوید: تقاطع بولوار خلج و مهدی، قائم و مهدی، تقاطع چهارراه ابوطالب کلاهدوز، مجد قره‌نی و عمده مسیرهای منتهی به حرم مطهر از جمله این تقاطع‌هایی است که امسال در اولویت اجرای خط کشی قرار دارد.
        مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد می‌افزاید: تابلوهای هشدار در این چهارراه‌ها نصب شده و هماهنگی‌های لازم نیز با پلیس راهور در این خصوص صورت گرفته تا در تقاطع‌هایی که دارای اولویت و اهمیت بیشتری است، اعمال قانون صورت گیرد و خودروهایی که پشت حریم عابر پیاده توقف نمی‌کنند، جریمه شوند.
        خط‌کشی سرد و گرم در صدمتری مشهد
        عطارزاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع خط کشی سرد و گرم در کمربندی صدمتری اشاره کرده و توضیح می‌دهد: خط کشی گرم حدفاصل میدان غدیر به سمت میدان حافظ، میدان جمهوری اسلامی، میدان قائم تا میدان امام علی(ع) صورت گرفته است. همچنین خط کشی سرد از میدان آزادی تا میدان شهید عباسپور اجرا شده است.
        وی با اشاره به اینکه برنامه سال آینده اجرای خط کشی از میدان قائم تا بولوار آزادی 133 (الکترود رضا) است، ادامه می‌دهد: امسال نیز عملیات خط کشی به صورت سرد و گرم علاوه بر کندروهای صدمتری مشهد، از میدان غدیر تا میدان قائم (عج) در دستور کار قرار دارد. همچنین خط کشی از میدان غدیر، شهید عباسپور، میدان فجر، امام حسین(ع)، شهید فهمیده و قائم (عج) هم اکنون در دست انجام است.
        اجرای خط کشی بدون تراش آسفالت
        مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در خصوص استاندارد میزان ماندگاری خط کشی‌های سرد و گرم در شهر، می‌گوید: ماندگاری خط کشی سرد بعد از 9 ماه تا 50 درصد باید باقی بماند. همچنین 50 درصد خط کشی گرم بعد از 18ماه باید در سطح خیابان قابل مشاهده باشد. ضمن اینکه در خصوص خط کشی‌های دو جزیی نیز باید گفت 50 درصد از این نوع خط کشی‌های صورت گرفته در سطح شهر، باید بعد از 24 ماه قابل رویت باشد.
        عطارزاده با بیان اینکه در گذشته به دلیل تغییر نقشه‌ها در بازه‌های زمانی مختلف شاهد تراش و تغییر مسیر رنگ بر روی آسفالت بودیم، خاطر نشان می‌کند: اما این امر در طی 16 ماه گذشته تکرار نشده و رنگ‌‎های جدید بر روی رنگ‌های قبلی و بدون تراش آسفالت صورت می‌گیرد تا از 2گانگی دید و احیانا سائیدگی لاستیک خودروها جلوگیری شود.

        تعداد بازدید: 134
        ارزیابی
        امتیاز کسب شده در ارزیابی:
        ارزیابی این مورد:
        0 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر